Hej Sverige.

Så har Josse entrat gråa trista Sverige igen.. Hej hej!

Hoppas ni har haft en bra vecka här hemma i Sverige, eller var ni nu har befunnit er i världen. Jag har haft det heelt kanoners och ja jag är helnöjd, hälsan kunde väl ha varit bättre men det är ju så mycket annat som kompliterar upp det så ja får väl säga såhär: Bättre sjuk på Kreta än hemma.. ; )

Så jahapp för en vecka sedan vid den här tiden befann man sig på Chanias flygplats och väntade på väskorna.
Det tog ganska så lång tid.. Stod och snackade med det söta unga paret som mamma satt bredvid i flyget. Hon var 17 och han 21.. Skitsöta o trevliga, snackade med dom en hel del idag med. Med på resan var förresten min kusin Tomas ( fyllde 40 i förrgår ^^. ) åh hans familj!..komiskt, visste vi inte om.. ;P

Efter vi fått våra väskor o lämnat den svala ankomsthallen så möttes man av en omedelbar hetta. Fast skönt var det.. Uuuuh ja.. Värre var det i bussen som skulle ta oss till hotellen. Hett som in i bara den. Fram med vattenflaskan.. Åh bäst att vänja sej.. Sen väntade typ 2 h i den där tråkiga, varma bussen. Ja för överallt skulle dt av folk, upp i bergen o överallt.. Naturligtvis hade vi oturen att vara dom som blev lämnade sist.. Men men innan halv 12 gick vi tillsammans med reseledaren och våra bagage in på vårt blivande hem de följande 6 dagarna kära Seagull ( Fiskmåsen )      Första intrycket på hotellrummet som dessutom låg på nedersta våningen var väl sådär.  Men efter några dagar hade man såklart vant sej och man gillade snabbt hotellet.
Visst det var väl ingen lyxvåning men dt var riktigt grekiskt, fräsch och framför allt låg det ju perfekt. Endast 100 m till havet ( om ens så långt? ) Åh ännu närmare till närmsta snabbköp och affärerna.

På taket var det ett takterass med bar/café med jääättefin utsikt!.

Vid halv 11 tiden bar det av mot stranden varje dag efter frukost på hotellrummet, köpte ju youghurt,bröd,mjölk, vatten , frukt o allt annat på vår närbutik INKA ( lite likt Ica ^^) Sen tillbringade man ju de följande 6 dagarna liggandes på en gul solstol eller på vår halvkassa luftmadrass ute i havet. Ibland låg man under parasollet o så vände man ju på steken ibland, eller simmande o snorklade en runda...Det mest ansträngande var väl de korta små promenaderna upp till strandcafét där vi köpte toast iaf 3 dagar. Åh så en liter vatten såklart.
Mamma räknade nyss ut att vi har klunkat i oss ungefär 25 LITER vatten under den här veckan (!)

Färgen kom fort , var lite öm på skinnet de första kvällarna såklart.. Men efter några dagar hade brännan lagt sej fint. Jag tog de dock ganska lugnt vissa dar, låg mer under parasollet o läste tidningar o sådär.

Sen blev de hem från stranden mellan allt från halv 5 till 7 sista dan ( IGÅR ) Så blev de ju hem , sätta sej på balkongen ( mamma duschade alltid före mej..) Duscha då.. Åh så blev de väl lite chill o snacks på balkongen, sen gjorde man sej i ordning o så drog man ut på stan och käka o kollade runt i alla roliga och snarlika affärer på gatorna i Agia Marina.

Första kvällen mådde mamma lite halvkass så de blev bara lite mackor o té o grejs ( mkt skitmat, en redig SVULLARVECKA måste ja säga.. tur att man gick runt så mkt på "stan".. ^^, )

Nästa kväll gick vi uppåt mot bergen till en jättemysig och lugn resaurang med utsikt mot havet. Vi åt dom typiskt Grekiska rätterna Sovlaki ( mamma ) o Moussaka ( ja då ^. )  Dagens köp på stan blev ett par Chanel-brillor. ;P

Nästa kväll igen ( Lördagen då ) åt vi på VÄRLDENS stimmigaste restaurang, jag överdriver verkligen inte när jag säger att personalen SPRANG fram och tillbaka mellan köket och borden. Svetten bara rann och man blev helstressad av att titta på dom.. Dessutom gick deras tjuriga boss runt bland borden o bra glodde på dom o skällde på dom.. Stackarna, tyckte riktigt synd om dom... Både jag och mamma åt nån shnitzelgourdon blue.. Men som ni kanske kan förstå blev det inte någon avkopplande middag.. Som "tur var" fick vi ouzo
 ( lakrtissprit som är typiskt för Grekland ) efter maten och dessutom var en av "servitörerna" grymt vacker att titta på.. så ja de lugnade väl ner nerverna något kanske... ^^,

Kvällens köp blev en leopardmönstrad sjal ( till håret..) och en nyckelring som var ett halvt hjärta som det stod ett J på.. (sista kvällen, igår köpte mamma en som passade ihop med min som det stod ett Y på och tillsammans bildade dom meningen: YOU HAS THE KEY TO MY HEART , Sweet ^^, ) Åh den ska minsann min skåpsnyckel få hänga på denna termin, hoppas den håller bara, var inte världsbra kvalité o dyr var den med tyvärr.. men ändå symbolisk... : )

Köpte vykort med.. Som jag satt på balkongen och skrev när vi kommit hem.. "Till ljudet av trafiken i fjärran och ett par tjattrande grekiska damer på balkongen mittemot" ( var ett bostadshus där..)
Som jag skrev på korten till mina näära o kära.... ;D

Postade Saras & Karin&Majas kort nästa morgon påvägen till stranden. Emmas och några andras ( som mamma skrev från oss..) blev postade nästa dag
 ( Emmas pga att ja inte hade postnr så ja bad brossan kolla upp de på hitta.se.. ^^ )

Åh så ännu en loveli dag på stranden.. såklart.. ; ) Efter några dagar började man även känna igen folket som låg runtomkring, var ju ungefär samma varje dag på ungefär samma platser.. Bl.a så var det ett SKITSÖTT ungt par ( ja jag är kär i kärlekspar!.. ) första dan var dom ute i vattnet och "höll på att äta upp varandra"
 som mamma sa.. Båda var assnygga och dom såg så jäkla kära ut... Mmmm.. man blir allt lite avis, tänk så romantiskt att åka utomlands tillsammans med en man älskar, till ett vackert, varmt land.. Bada i medelhavet , äta romantiska middagar varje kväll och bara vara tillsammans.. Fan va dt ser mysigt ut... ^^.

På tal om folk på stranden... man ser ju en hel del roliga prickar med.. Som den "Stimmiga familjen" som la sej bredvid oss ( oturligt nog, fast inte bara otur!!..)  Det var nog den stimmigaste, högljuddaste och jobbigaste familj jag någonsin sett.. Dom bodde då i Sverige ( barnen pratade Stockholmsa så dt stod härliga till...) men dom var ju då ursprungligen från Grekland, förmodligen Kreta.. Åh pratade ju även Grekiska.. Barnen ( en jobbig störig liten tjej på typ 5år och så två tonårskillar i min ålder... ) BARA bråkade med sin mamma, den lilla tjejen gick o hällde hinkar med vatten över sin mamma, fällde ner hennes solstol osvosv.. Åh morsan skrek o barnen skrek o dom rökte o skrek o rökte och sprang runt.. Ja o mamma låg bara o gapade och försökte att inte börja skratta... Holy mack.. Lustigt att barnen blir störda med en sån stirrig mamma.. NONONO.. Det var inte en lugn dag på stranden det men dock en ganska undehållande...

Till det positiva med att dom låg brevid då.. Jo för det gick ju hela tiden runt försäljare på stranden ( allt från solglasögon, Donuts ( ngra slank väl ner under veckan... ;P ) frukt,  massage och så då DUKAR) som blev aktuellt denna dag.. De flesta bara skakar ju på huvudet så fort de små kvinnorna med dukarna i högsta hugg gick förbi och ville få folk intresserade... Men mamma vars vita "findukar" blivit något slitna visade bara något av intresse av en tant.. Men det skulle hon ALDRIG ha gjort... Fy fan alltså.. För det första sa hon att de kostade 100 spänn först men så visade de sej att de kostade 800 när mamma höll på att ta upp pengar, Åh SÅ mkt har man ju för fan inte med sej på stranden men kärringen gav sej INTE... Idiot hon måste vart dum i huvudet.. Mamma fortsatte att skaka på huvudet o sa " Not intreresed!! " gång på gång men hon gav sej INTE!..Efter ett tag gick hon men hon kom tillbaka...
Efter säkert tio minuter och efter att alla runt om oss satt o skrattade kom den ene pojken från "Stimmiga familjen" till undsättning och sa något i stil som " She don't want it!! Go to someone else!! Sen så kallade han henne för Sigenare ( vilket han sa till oss att hon var... ) Åh då blev hon riktigt förbannad o stack för gott..
( eller naae nästa dag kom hennes kollegor fram till mamma o fortsatte att tjata.. xD )

Samma kväll gick vi längs stranden en bit och tog några vackra kort innan vi gick in till stan o sen till den "Stimmige restaurangen"  ja de blev en stimmig dag allt.. ^^,

Nästa kväll gick vi till den närliggande lite större "staden" Platanias, där åt vi på ett mysigt, lugnt och Gott ställe som låg lite på höjden. Jaa man fick verkligen upptäcka många olika sorters resauranger, vart ju lite kul att både få se superstimmiga, stressiga restauranger och grekiska gemytliga... variation är alltid bra.. ;)

Nästa kväll TISDAG tog vi bussen in till Kretas näst största stad Chania ( 28 spänn för oss två!..:O billigt!..)
Käka i hamnen på ett skitcharmigt ställe, mitt som  dt var kom det in en gubbe o spelade dragspel o sjöng tillslut sjöng hela resaurangen ( vi icke greker klappade med så gott vi kunde istället.. )  Bredvid oss satt en grekisk  ung gravid kvinna tillsammans med sin bra mkt äldre lite sliskige man och sin pappa och rökte cigarett efter cigarett o halsade sprit.. ( gör nästan ont i en..:/ ) Åh vaddå inte gifta sej för pengarna ( kan man ju gissa...Skillnad var det för kvinnan som satt i kajkanten med sin lille bebis o försökte sälja näsdukar, hon försökte även att se så ledsen o lidande ut som möjligt o så sa hon ( to my baby, pleasee!... ) När man gick förbi följde hon en länge med sin sorgsna blick och visst får man ett litet hugg i hjärtat, speciellt med tanke på att jag pga av min förkylning även var i behov av just näsdukar.. xP Men som mamma o alla som bor o jobbar där o de säger så ska man aldrig ge vika.. För oftast är det faktiskt hyfstat välbärgade familjer, oftast sigenare såklart som ger sig ut på gatorna på kvällarna, tar med sej en unge ( kanske inte alltid dens egna ens!..) o så ja är dom jäkligt bra skådespelare med... Men ja blir ändå alltid lite sorgsen när ja ser sånt  där..
Likadant igår kväll när jag och mamma till nästan 95% såg en psostituerad som rännde runt på gatorna, försökte locka till sej män endast iklädd en uuuultrakort minikjol, jättehögklackade skor och en obefintlig magtopp, hemskt sminkad och verkade även ganska hög och hennes blick var liksom "död".. Efter ett tag hoppade hon in i nån gubbes bil...  Jag kan inte annat än att bli liite berörd.. faktiskt!... Men men..

Blev en sväng på Chanias små gator såklart, måånga smyckesaffärer, komiskt nästan!.. Mkt prylar men blev endast en fotlänk var för min o mammas del.. Tog bussen hem till Agia Marina vid halv 11, kvart i 11 tiden..

På tal om min förkylning ( ett antal rader uppåt!.. ) Så blev jag nästan av med min förkylning så fort vi landat på Kreta ( ja sa nästan.. ) det var väl mijöombytet o allt som gjorde det. SKÖNT tänkte ja såklart.. Men efter några dagar när kroppen vant sig vid värmen o den nya miljön kom tyvärr min förkylning tillbaka...
Så i Chania beställde ja in den dyraste maträtten för veckan (typ 130 spänn) kycklingfil'e med avocado o grejer men eftersom min förkylning nyss hade brutit ut igen smakade det NADA så ja dränkte ner maten i salt o peppar, åh mamma satt bara o skrattade åt mej... .^^

Vaknade av att ja frös igår natt också, hade typ 38 graders feber när ja vaknade men ja överlevde ännu en dag på stranden ( den sista rättare sagt..) tack vare Ipren ( TACK IPREN MANNEN DU VAR ETT GENI NÄR DU UPPFANN DENNA MIRAKELTABLETT!!..) kind of.. :P   Låg på stranden ända tills klockan 7 igår, snacka med några Boråsare som var kvar lika länge.. Det hann nästan bli solnedgång o de var såå vacker o fridfullt, njöt verkligen av mitt sista dopp!.. : )     Mamma unnade sej även massage på stranden igår, såg så sköönt ut o ja kan erkänna att jag blev lite lite avundsjuk.. Men de är ju typ ja som har slösat upp alla pengar på smågrejer hela veckan så mamma var ju verkligen värd de o dessutom är hon ju lite äldre o "slitnare" än ja..^^

var iaf en jätteduktig söt thailändare som gick runt på stranden o gav turisterna massage i typ 50 min på sina solstolar ( VILKEN ARBETSPLATS SÄGER JA BARA:. Åh varma kläder hade hon på sej med.. ) Stackarn.. men men mamma fick minsann massage ändra från hårbotten till rumpan, tilloch med I öronen !... ;D

Igårkväll spenderade vi upp våra "sista" Euro på stan, köpte lite allt möjligt, presenter, smycken , handduk o ja lite allt möjligt!...   Klockan hann visst bli 11 innan vi slog oss ner på en GÖRMYSIG resaurang uppe vid berget.. Skiitmysig o typiskt Grekisk var den verkligen o personalen var trevlig och dom var BRA generösa när det gällde maten.. Holy moses.. Ja fick en portion för 3 minst med spagetti o seafood ( musslor, räkor, bläckfisk o grejer..^^)   Det första han som "tog emot" oss var: " Hello,Welcome! Where do you come frome? Sweden.. Så tittade han på mej o sa med ett leende : Oh Do you remember me, have't we meet before?  Jag: haha Noo I don't think so... ^^ Världens sämsa raggningsreplik kom till användning där, oh yeah.. ;D Men de går ju VERKLIEGN INTE ATT jämföra Grekerna med TURKARNA.. Fy faan vilken skillnad.. Här kan man ju gå in i en affär utan att bli påhoppad o sådär... ^^ Jaojao

En vecka går fort men ändå så sakta.. Det känns som att tiden står stilla när man är iväg o de är så sköönt!..
En perfekt avslutning på en mindre perfekt sommar !.. : D

Skulle kunna skriva så mkt mer o ja kanske kommer på nått ja glömt en dag.. Men nu får det räcka för idag.
Imon börjar jag ju skolan för fasen!!  Sjukt... Har inte riktigt vant mej vid hemma än.. men nu så ska ja iaf ta en dusch, får se hur de går att stiga upp imonbitti.. Usch men ja ska väl inte klaga antar jag...
Medans mina klasskompisar satt i förmiddags gick jag runt på stranden i 36 gradig värme och sol o njöt av dom sista glimtarna av Kreta innan bussen till flyplatsen kom klockan kvart i 10 ungefär!...
Flyget fick starta lite senare än sagt så vi var inte hemma förrän vid 4 tiden. Åt Grekiska biffar o nått annat gött i planet o tittade på filmen " 7 miljonärer", läste lite i en engelsk tidning ja köpte på Kreta och VIPS så var man hemma i GRÅA, mulna, fuktiga , kalla och TRÅKIGA Sverige igen och min första tanke var
 " Vad är det för land man är född i egentligen?..." Är det så här livet SKA va?...

Var resan bara en härlig dröm och nu så hade man vaknat upp i verkligheten igen?, helvetet.. med skolan o allt.. När ja kom hem och tittade mej i minspegeln fick jag svaret.. Min hudfärg hade en bra mycket mörkare nyans sen ja sist tittade mej i samma spegel..  Det som till ytan ser ut som ett paradis men döljer många svarta hemligheter och är alldels underbart att åka till ibland, men skulle inte vilja bo där för alltid har jag insett FINNS på riktigt och jag kan nästna lova att jag åker tillbaka inom en snar framtid!!

Sverige är nog ändå ganska bra o bo i har jag insett men Solen får mer än gärna visa sej här lite oftare!!..

Nu så har ja suttit här i stort sett ända sedan ja kom hem.. Nu så måste ja börja förberda mej för morgondagen

Har fortfaradnde lock i öronen ( fick inget lock i öronen på ditresan alls men när vi skulle landa.. fy attans va ont ja o många andra hade.. ;S ) Barnen skrek o grät..:(   Hoppas de går över under natten!.... Ska faktiskt bli ganska så skönt att somna i min egna säng.. åh förhoppningsvis vakna i den med!... ; ) Får se om ja drömmer om hysteriskt skrattande norka kvinnor från balkongerna ovan, Sällskapsresan-lookalike-fyllona , danska flickorna med dom fina bikinisarna eller något helt annat!... Jag gillar livet.

Tack för att du läste,  xoxo / Negern/Josse/Josefine

GODNATT : D

Gå förresten mer än gärna in på min Bilddagbok o kolla på bilderna från Kreta för att få en bättre  bild av min historia...!.. :P